Waarom commitment van het management cruciaal is in het succes van je social media strategie

Klanten, concurrenten, prospecten, partners, werknemers, ex-klanten, sollicitanten, investeerders, … Iedereen is aanwezig op social media, “it’s here to stay!”. Desondanks, heerst er bij vele bedrijven vanuit het management nog steeds ‘radio silence’ op vlak van social media. Allerlei argumenten steken de kop op, waardoor ‘ontwijken’ op het eerste zicht de uitverkoren strategie lijkt. Echter werkt dit niet in een digitale wereld: wil je er vandaag staan met je bedrijf, dan kies je om je met het management ook online actief te profileren bij je stakeholders.

Laat angst geen showstopper zijn!

Angst om een deel van je kostbare tijd te ‘verliezen’? Schuif je dagelijkse rush opzij vooraleer je op een dag wakker wordt en moet vaststellen dat je publieke imago een eigen leven is gaan leiden. Zorg dat je zelf het roer in handen houdt via een doordachte marketingcommunicatie- en social media strategie.

Angst om geconfronteerd te worden met negatieve feedback van je stakeholders? Zie het als een opportuniteit en neem deel aan de conversatie. Mensen delen hun mening sowieso openlijk in hun netwerk, dus je kan maar beter op de hoogte zijn. Het zijn net deze personen die schreeuwen om je aandacht. Door adequaat te reageren op hun uitlatingen, kan je ze omvormen tot echte ambassadeurs van je bedrijf.

Angst om controle te verliezen? Het bewustzijn dat social media alomtegenwoordig is, geeft je de kans om hiermee aan de slag te gaan door je stakeholders te ondersteunen in hun communicatie over je bedrijf of merk. Doordat je hen de nodige tools en coaching aanbiedt, evolueer je van een systeem van controle naar een systeem van zelfsturing, openheid en vertrouwen. Via duidelijke guidelines in je social media policy zorg je bovendien voor een leidraad aan de hand waarvan je kan evalueren en bijsturen.

Social Media is geen extra puntje op je to-do list: walk the talk!

Het integreren van social media in het bedrijf  op een impactvolle manier gebeurt niet van vandaag op morgen. Het gaat om een veranderingsproces in de bedrijfscultuur, waarbij het management de ideale positie heeft om vanuit missie en waarden, de organisatie geleidelijk aan om te vormen tot een ‘social’ business.

‘Lead by example’ is hierbij het motto: de toewijding van het management is cruciaal om de rest van het bedrijf mee op de rit te krijgen. Managers dienen te laten voelen dat ze ‘social’ geïncorporeerd hebben in hun identiteit als leider:

  • zorg dat je online zichtbaar bent voor je werknemers en dat de boodschap die je uitdraagt klopt voor het bedrijf
  • converseer transparant met stakeholders en toon dat je actief je netwerk uitbreidt ten gunste van de organisatie
  • deel succesverhalen over je online aanwezigheid via interne platformen
  • sponsor werknemers door ze in de kijker te zetten op social media
  • praat met je team en ondersteun je medewerkers in hun persoonlijk communicatie proces
  • stimuleer het delen van ideeën en informatie binnen het bedrijf

“Like all other areas of business, CEOs have the opportunity to set the bar. By ignoring social networks, they are potentially missing a trick”, aldus Richard Branson. Storytelling begint misschien top-down, maar door intern draagvlak te creëren, zet je een bottom-up beweging op gang waardoor het bereik en de impact van je storytelling ongekende niveaus haalt.

Share this Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Email this to someone