Marketingcafé 26/04 – The Human Embassy bundelt krachten rond het thema ‘ambassadeurschap’ met Hello Customer en Social Seeder

Verheugd over hoe een samenwerking snel tot stand kan komen wanneer de missies van verschillende bedrijven met elkaar matchen, zette ik me even aan het schrijven. Een korte terugblik:

  • 15/01/2016: In de kerstvakantie heb ik eindelijk de tijd genomen om te reflecteren over The Human Embassy. 1,9 jaar na de opstart ben je immers heel wat inzichten rijker over ‘the why, the what & the how’ van je concept. Ook mijn website was bijgevolg toe aan een update om mijn verhaal beter af te stemmen op de realiteit van vandaag.
  • 27/01/2016: Vervolgens heeft de kracht van Social Media zich wederom bewezen. Een share op Facebook, Twitter en LinkedIn heeft geleid tot heel wat enthousiaste reacties waaronder eentje van Griet Allaert van ‘Vinddevis’: “De aanpassingen op je website vind ik super en helder”, wist ze me te sponsoren.
  • 28/01/2016: Even Griet bedanken voor haar leuke feedback… en voor ik het wist waren we gedachten aan het uitwisselen over het Marketingcafé, een avondbijeenkomst via dewelke ze zaakvoerders en managers wenst te inspireren. Griet introduceerde me bij Bram De Vos van Hello Customer, die ze als gastspreker had uitgenodigd voor het eerstvolgende Marketingcafé. Hij creëerde een volledig geautomatiseerde tool om klantentevredenheid op een continue basis te meten. Best interessant voor mij dus aangezien je dankzij de tool zicht krijgt op wie de promotors/ambassadeurs zijn van je bedrijf, alsook wie de terroristen (‘detractors’) en de passief (on)tevredenen zijn. Daar moest ik meer over weten!
  • 29/01/2016: Griet had met Bram gebeld, hij was super enthousiast over The Human Embassy en keek uit naar m’n telefoontje.
  • 02/02/2016: Een korte kennismaking met Bram, bevestigde de klik die Griet had aangevoeld. Hello Customer laat je toe de NPS (Net Promotor Score) te meten en te analyseren, maar de volgende vraag die zich dan stelt, is wat te doen met deze informatie:
    • Hoe reageer je op de pijnpunten die ontevreden klanten aanhalen?
    • Hoe zorg je ervoor dat passief tevredenen die onverschillig staan tegenover je product, dienst of organisatie, doorstromen naar een zone van customer delight?
    • Hoe verzeker je dat promotors ambassadeur blijven en hoe activeer je hen?

En dat is nu net waar The Human Embassy bedrijven verder in kan begeleiden. Complementariteit Hello Customer – The Human Embassy: check!

Vervolgens begon op zijn beurt mijn match sensor te werken: toen ik The Human Embassy opstartte, ontmoette ik Patrick De Pauw die zijn schouders had gezet onder Social Seeder, een online platform waarmee organisaties hun ambassadeurs kunnen identificeren en activeren via sociale media. Ondertussen kende niet alleen de tool zelf een hele evolutie, maar ook het bedrijf erachter kreeg net een kapitaalinjectie van 500.000 euro. Dat de ideeën die aan The Human Embassy en Social Seeder ten grondslag liggen naadloos bij elkaar aansluiten, was in 2014 reeds duidelijk… Complementariteit The Human Embassy – Social Seeder: check!

Dat ook Hello Customer in de puzzel paste, kwam bij me binnen tijdens een demosessie op 16/02/2016. Toeval – niet dat ik daarin geloof :-) – wou dat Bram Social Seeder enkele weken geleden had leren kennen en dat ook zij de klik hadden ervaren. Complementariteit Hello Customer – Social Seeder: check!

1 + 1 vormde ineens echt 3! De conclusie was dan ook snel gemaakt: laat ons onze krachten bundelen vanuit onze gedeelde visie over ambassadeurschap.

  • 19/02/2016: GO van Griet om het Marketingcafé van 26 april met z’n drieën aan te vatten.

Als de passie voor het vak er is, dan is de basis voor cocreatie snel gelegd… Bedankt Griet!

De rode draad van het Marketingcafé was dan ook snel uitgeschreven: Bram van Hello Customer, Didier van Social Seeder en ikzelf vertelden meer over het feit dat elke stakeholder een potentiële ambassadeur is en zoomden in op hoe dat potentieel te detecteren, aan te wakkeren en te activeren. Je vindt de samenvatting op de blog van Vinddevis en je kan de presentatie bekijken op Slideshare.

Ben je zelf iemand die meer vertrouwen heeft in aanbevelingen van vrienden of kennissen omtrent een product, een dienst of een organisatie dan in de grootschalige marketingcampagnes die bedrijven opzetten? Weet dan dat je niet de enige bent! Mond-tot-mond reclame is nog steeds het belangrijkste kanaal voor de instroom van kwalitatieve leads. Dat betekent dus dat er ook voor jouw organisatie een grote opportuniteit ligt in het actief betrekken van je menselijke kapitaal! Benieuwd hoe je dit in de praktijk aanpakt? Laat ons er even over samenzitten!

 

 

Share this Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Email this to someone