Kreatos: hoe medewerkers het verhaal van de organisatie ook echt waarmaken #ambassadeurschap

Een zonnige zaterdagochtend, midden oktober. Na enkele weken uitstel, tracht ik de doembeelden van een typisch kappersbezoek van me af te schuiven. Weg met visualisaties over: lange wachttijden, de commercieel aangeprezen verzorgings-en andere producten, de blik in de spiegel die me vol medelijden aankijkt wanneer ik mijn ‘weelderige haardos’ van zijn speld ontdoe, etc.

Gewapend met de jongste aanwinst uit mijn boekenkast, namelijk ‘Hoe aantrekkelijk is uw organisatie voor Generation Y’ van Ron Maes, verheug ik me daarentegen helemaal op een bezoekje aan de kapper. De eerlijkheid gebiedt mij toe te geven dat ik tot hiertoe niet echt trouw was aan één bepaalde kapperszaak, maar dat kan snel veranderen! Benieuwd hoe de medewerkers van Kreatos het verhaal van de organisatie echt waarmaken? Lees hier mijn getuigenis.

Zonder voorbedachte rade lijk ik vandaag aangetrokken tot Kreatos in Wommelgem. Achteraf beschouwd echter niet eens zo vreemd… Als ‘Chief Engagement Officer’ laat ik me immers inspireren door verhalen van Schoenen Torfs, Carglass, Protime en andere ‘Great places to work’ of bedrijven die er bewust voor kiezen hun werknemers centraal te zetten in de groei van hun business. Onbewust ben ik benieuwd naar de aanpak van Kreatos, gebaseerd op positieve berichten, die ik her en der over de visie van Eric Bergeys, topondernemer en CEO van Kreatos, heb opgevangen.

Ik word al meteen heel hartelijk ontvangen: 4 enthousiaste stemmen wensen mij een goedemorgen bij het openen van de deur, en onmiddellijk komen er 2 stralende vrouwen naar me toe: de ene hangt m’n jasje in de vestiaire, terwijl de andere me uitnodigt om plaats te nemen, me een inschatting geeft van de wachttijd en me iets te drinken aanbiedt. Er heerst een gemoedelijke sfeer tussen het team, mezelf en de andere klanten.  Vroeg op de ochtend, maar toch al aardig wat mensen: jongeren, senioren, mannen, vrouwen, koppels, … Iedereen lijkt evenveel aandacht te krijgen en voelt zich dan ook meteen welkom.

Sneller dan verwacht, ben ik al aan de beurt. Sandra Wijten, die zich over mij zal ontfermen, vraagt discreet of ik al eerder bij hen ben geweest en zoekt mijn gegevens op in het klantenbestand. Het overlopen van mijn ‘haar-historiek’ verloopt – in tegenstelling tot andere keren – bijzonder vlot. Gedecideerd en met zichtbare kennis van zaken vertelt Sandra me wat ik nodig heb. Ze begeleidt me naar de wastafel voor ongetwijfeld één van de beste hoofdmassages die ik tot hiertoe heb gehad, een moment waarbij het gezellige gekeuvel rondom mij naar de achtergrond verdwijnt en zelfs het geluid van de haardrogers alleen nog een gezoem in de verte lijkt.

Nog 10 minuutjes laten intrekken, en ik ben klaar voor de schaar. Sandra leeft zich in in mijn verhaal en stemt haar snit zoveel mogelijk af op mijn wensen. Ondertussen ontstaat er een ‘meerhoeks’-conversatie over ‘de werken aan het rondpunt’, ‘het zonnige weer’, en nog een aantal andere alledaagse thema’s. Zo ben ik weer helemaal mee met de laatste nieuwtjes… Wat heb je meer nodig op een stralende zaterdagochtend?

Gezien sporten het volgende item op mijn agenda is, besluit ik het brushen over te slaan. Ik vind het, eerlijk gezegd, zelfs een beetje jammer dat ik Sandra ‘de afwerking’ niet kan gunnen. Vol begrip steekt ze mijn haar nog op zoals ik het graag wil – dit had ze blijkbaar correct opgemerkt en geregistreerd toen ik binnenkwam – en vervolgens handelt ze alles feilloos af. Ze overloopt de details op de rekening, biedt me de nieuwe VIP klantenkaart aan, licht de lopende Hedgren promotieactie toe, geeft me een Lipton Ice Tea Green mee en het Kreatos magazine. Ze sluit af met een gemeende ‘dankjewel, prettige dag en tot ziens!’.

Misschien is het beroepsmisvorming, maar ik ben zo ingenomen met dergelijk niveau van medewerkersbetrokkenheid, dat ik hier graag over getuig op mijn blog. De tagline ‘your creative community of champions’ wordt voor de volle 100% verwezenlijkt door dit team uit Wommelgem. De term ‘champions’ ken ik in mijn projecten toe aan de ‘sleutelambassadeurs’ die het verhaal van een organisatie doorleven en uitstralen en zo een katalysator-effect hebben op hun collega’s, klanten, vrienden en familie. @Sandra, Kim, Sarah en Nikki: Dankjewel voor de topservice, jullie zijn echte ‘Kreatossers’, en daar mag je fier op zijn!

Katrien De Hert, Chief Engagement Officer @ The Human Embassy

 

 

 

 

 

 

 

Share this Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Email this to someone

ambassadeurs ambassadeurschap beste werkgever great place to work kreatos kreatossers medewerkersbetrokkenheid