Hoe beïnvloedt ‘Employee Engagement’ het succes van je communicatiestrategie?

Je eigen menselijk kapitaal vormt de belangrijkste asset van je bedrijf: doorheen departementen, doorheen hiërarchische lagen, elke werknemer heeft zijn verantwoordelijkheid in het leveren van toegevoegde waarde in je bedrijf.

Werknemers staan aan de frontlinie en vormen de authentieke connectie tussen intern en extern. Enkele feiten (Social Chorus):

  • 92% vertrouwt op mensen die ze kennen, slechts 14% vertrouwt bedrijf-gestuurde advertenties
  • 77% is meer geneigd om tot aankoop over te gaan wanneer deze aangeraden wordt door een persoon die ze vertrouwen
  • Werknemers kunnen een publiek bereiken dat minstens het 10-voud is van het bereik van communicatie op bedrijfsniveau
  • Content die gedeeld wordt door werknemers verwerft 8 keer zoveel engagement dan content die verspreid wordt via de bedrijfskanalen

Het is dus van allerbelang dat je werknemers een emotionele verbondenheid voelen met je bedrijf opdat ze de kernboodschap naar de buitenwereld kunnen uitdragen.

Hoe herken je de ‘Engaged Employee’?

  • Kan zijn eigen persoonlijke missie en waarden alligneren met die van het bedrijf
  • Is gezond
  • Ziet de ‘bigger picture’ en voelt zich verantwoordelijk voor het succes van het grotere geheel
  • Houdt zich op de hoogte van alle bedrijfsgerelateerde ontwikkelingen en trends
  • Gelooft in de organisatie en zijn leiders
  • Is geïnspireerd om te ‘outperformen’
  • Komt elke dag binnen met een glimlach
  • Is productief en creatief
  • Respecteert en helpt collega’s
  • Is gedreven door verbetering en ontwikkeling

Van ‘Engaged Employee’ naar authentieke merkambassadeur

Vervolgens gaat het erom de ‘Engaged Employees’ te transformeren tot echte merkambassadeurs die veel diepgaandere relaties met klanten kunnen opbouwen dan het merk op zich. Het is aan de leiders om hun werknemers hierin via tools, training, en coaching te ondersteunen zodat hun team het nodige zelfvertrouwen ontwikkelt om het bedrijf, onder andere via social media, te vertegenwoordigen.

Share this Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on FacebookShare on Google+Email this to someone